Hos os er legen ikke bare noget, der foregår mellem aktiviteterne – den er selve omdrejningspunktet for børns udvikling. Vi skaber trygge og inspirerende rammer, hvor nysgerrighed og fantasi får lov til at blomstre, og hvor børn kan udforske verden med krop, sind og sanser. Læring sker i hverdagens små og store øjeblikke – når vi griner sammen, undersøger nye ting eller finder løsninger i fællesskab. Vi ser legen som en motor for sociale, følelsesmæssige og kognitive kompetencer, og vi værner om de pauser og fordybelsesrum, der giver børn mulighed for at lære i deres eget tempo.
Vores pædagogiske praksis bygger på omsorgsgrebet fra Børns Vilkår, med grundtanken om, at “alle børn gør det godt, når de kan”, og erkendelsen af, at trygge forældre skaber trygge børn.
Børns Vilkårs model Omsorgsgrebet skaber et fælles pædagogisk sprog for, hvordan vi møder børns omsorgsbehov i øjeblikket. Modellen bygger på to grundlæggende behov:
Den store hånd symboliserer nærhed og tryghed: her handler det om at blive set, forstået og mødt sensitivt. Voksne skal være fysisk og følelsesmæssigt nærværende, reagere på barnets signaler og tilbyde omsorg og støtte, før barnet er klar til at turde udforske verden.
Den lille hånd handler om udforskning og selvstændighed: når barnet føler sig trygt, tilbyder voksne mod til at eksperimentere og lære gennem støtte, vejledning og engagement. Her indgår handlinger som “se mig”, “støt mig”, “vejled mig”, “engagér mig” og “hold om mig” – elementer, som hjælper barnet med at handle trygt og udfordre sig selv.
Vi anerkender, at omsorg er en pædagogisk kompetence, ikke blot en naturlig evne – det kræver bevidsthed, refleksion og indsats fra de voksne. Ved at bruge modellen arbejder vi målrettet med at skabe trygge rammer, hvor børn både kan udforske og få nærvær.
Vi ved, at barnets trivsel er tæt forbundet med forældres trivsel – trygge forældre giver trygge børn. Derfor prioriterer vi en åben, ærlig og tillidsfuld dialog med familierne, hvor vi sammen finder de bedste støttemuligheder for barnet. Forældrene er vores vigtigste samarbejdspartnere, og vi inviterer dem aktivt ind i fællesskabet – både gennem daglig dialog, fælles aktiviteter og udviklingssamtaler.
Her går leg, læring og nærvær hånd i hånd – understøttet af en velbegrundet, omsorgsbaseret pædagogik – fordi vi tror på, at det er den bedste vej til trivsel, livsglæde og et stærkt fundament for fremtiden.